Tuesday 6 October 2009

Aj, så klumpigt.

Det händer att det ringer ideella föreningar - som jag är medlem i - och vill ändra hur jag betalar (exempelvis) medlemsavgiften. Så här kan det låta:

- Hej, jag ringer från föreningen X.
- Hej [hinner jag nästan säga]
- Jo, först vill vi tacka dig för att du är medlem. Och snart är det dags att förnya medlemsskapet.
[Här ville jag komma in i samtalet - men fick inte...]
- Och då undrar vi om du kunde tänka dig att ändra till autogiro. Så skulle vi spara pengar och administration.


Aj! Det gjorde ont. De vill att JAG ska ändra mig för att spara DERAS pengar. Oavsett hur behjärtansvärt ändamålet och föreningen är så måste det gå att säga på annat sätt. Och framför allt; sälja in det till mig.

Varför inte starta ett samtal? En riktig dialog? Lyssna på mig? Kanske vill jag berätta något för föreningen - eller göra något mer.
Och sedan kanske berätta hur livet blir lättare och bekvämare för mig. Samtidigt som de också kan göra sitt arbete i föreningen enklare och effektivare.

Att ringa upp någon - inte lyssna - och föreslå "Vi vill att DU ska ändra dig så att VI sparar pengar" - är INTE en vinnande strategi. Ännu sämre (och dyrare för föreningen!) är det de gånger det är en inhyrd telemarketingfirma som gör jobbet åt föreningen.

Nästa föreningen som försöker samma sak får en omedelbar uppsägning!

1 comment:

  1. Det är inte superenkelt va? Om ärendet är att övertyga dig om att byta till autogiro är det inte juste att försöka låtsas som om det handlar om något annat?

    Alltså, det är ju enkelt att förbättra processen du beskriver ovan. Den känner jag för övrigt igen allt för väl.

    Jag tror det bästa är för föreningarna att alltid ha en ärlig kanal för dialog öppen. Sen kan de väl lägga kostnaden för betalningshanteringen på medlemmen och berätta på inbetalningskortet att man kan bli av med kostnaden medelst autogiro?

    ReplyDelete