Wednesday 4 January 2012

Passivitet

Igår hamnade jag i en situation där jag var alldeles för ivrig. Jag fick då rådet - eller ledtråden - "Passivitet lönar sig". Jag slappnade av och gjorde nästan inget. I lugnet som uppstod agerade efter ett tag någon annan - löste problemet - och vips - magi! Vi hamnade där vi ville vara.

Det är ofta vi försöker för hårt. Och det kan upplevas som pressande och stressande av andra. Även om alla vill samma sak - eller åt samma håll - kanske någon annan måste få ta initiativet och leda  för att komma dit. Om rätt personer slappnar av och låter någon annan leda ett tag så kan mirakel och magiska saker ske.

Jag är oerhört tacksam att rådet "Passivitet lönar sig" uttalades så tydligt. Det var modigt gjort av personen att säga till. Det gick verkligen inte att missförstå. Och att belöningen kom så snabbt och tydligt var ren magi. Resultatet blev vad alla ville - och rätt person ledde arbetet dit.

En magisk lektion i att inte forcera något. Utan att ibland istället slappna av. Göra inget, låta någon annan leda.




No comments:

Post a Comment